Většina starších dívek a žen vlastní alespoň nějaké malovátko. Mladší dívky většinou projasňující korektor, pudr a řasenku, starší dívky a ženy k tomu přihodí výraznější rtěnku, zajímavou linku nebo stín. Dekorativní kosmetika je prakticky spotřební zboží, a tak se kupuje častěji. Pokud trváme na kvalitnější kosmetice, může nás to stát více peněz, úsilí, čekání ve frontě v drogerii nebo parfumerii, a přitom stačí jedno – nakoupit na e-shopu.
Výhody nákupu na e-shopu
Online nákupy mají hned několik výhod. Pravděpodobně tou největší je to, že do kamenného obchodu nemusíte. Všechno si objednáte z pohodlí domova, kanceláře, prostě tam, kde zrovna jste. Dalším benefitem je, že si na e-shopech můžete vyfiltrovat jen to, co hledáte, např. značku, typ produktu, cenové rozpětí apod. Internetový obchod vám pravděpodobně nabídne větší množství produktů, než které byste nalezli v kamenné prodejně. Pokud se chystá v e-shopu nějaká slevová či jiná akce, jako je např. blackfriday, můžete o tom být informováni prostřednictvím e-mailu, textové zprávy či facebookové stránky obchodu.
Nevýhody nákupu na e-shopu
Největší nevýhodou internetových nákupů je to, že si věci „neosaháte“. Nevíte stoprocentně, zda vám odstín pudru či make-upu sedne, zda není bronzer moc oranžový, či jestli není rtěnka příliš křiklavá. Zrovna tak nevyzkoušíte parfemaci ani konzistenci požadovaného produktu. Nákup na e-shopu může být v tomto ohledu trochu riskantní. Na druhou stranu, jak praví přísloví, kdo neriskuje, nic nezíská. Oproti nákupu v kamenném obchodě je výsledná pořizovací cena složená z několika složek (ne všechny musí být nutně zastoupeny):
- cena produktu včetně DPH,
- poštovné a balné,
- způsob platby,
- pojištění zásilky.
Většina e-shopů s dekorativní kosmetikou nabízí alespoň dva způsoby doručení, např. prostřednictvím České pošty (Balík do ruky, Balík na poštu), kurýru (PPL, GLS, …), Zásilkovny, nebo nabídne doručení na výdejnu, což bývá nejlevnější. Co se způsobu platby týče, máme na výběr z platby kartou online, platby bankovním převodem, platbou na dobírku či hotově na výdejně (což je vlastně druh platby na dobírku). Benefitem v nákladech je pojištění zásilky, které se pohybuje kolem 15 Kč. Existuje proto, abychom v případě poškození či ztráty zboží byli v právu, co se částky za koupený produkt týče.
Elnino.cz
E-shop Elnino.cz se považuje za jeden z nejlepších ve svém oboru. Nabízí velké množství jak dekorativní kosmetiky, tak parfémů, vlasové, tělové a pleťové kosmetiky. Největší výhodou tohoto internetového obchodu jsou ceny produktů. Jednak mají neustále akce na zboží, různé výprodeje (několikrát do roka black friday, outlet kosmetiky), testery parfémů za velmi výhodné ceny a permanentně nízké ceny. Skvělým příkladem je řasenka od L’Oreal Paris False Lash Superstar. Na e-shopu Notino.cz ji můžeme pořídit za 287 Kč, kdežto v internetovém obchodu Elnino.cz tuto řasenku pořídíme za neskutečných 184 Kč, což je téměř stokorunový rozdíl. K této informaci připojím ještě jednu zajímavost. Za mě je to nejlepší řasenka, která existuje. Jednak je cenově téměř všem dostupná, jednak řasy vyživuje a jednak dělá naprosto neskutečný efekt – řasy opravdu zahustí, neslepí, hodně prodlouží a celková výdrž je parádní. Celkově e-shop hodnotím 5/5.
Notino.cz
E-shop Notino.cz je poměrně známější než první zmíněný. V televizi se o něm často zmiňují reklamy, občas nabízí různé akce, jako např. doprava zdarma po celý víkend, zvýhodněné ceny na parfémy Versace apod. Oproti e-shopu Elnino.cz nabízí o něco širší sortiment kosmetiky, ovšem za prakticky totožné ceny jako v kamenném obchodě. Připočteme-li k tomu cenu poštovného, případný poplatek za platbu, vyšplháme se dokonce na vyšší částku než na tu v drogerii nebo parfumerii. V současné době zde probíhá akce na veškerou dámskou kosmetiku s osmiprocentní slevou v souvislosti s Mezinárodním dnem žen, který připadá na 8. března. Stejně jako Elnino.cz zde k dobru připočítám kvalitní komunikaci se zákazníkem, velký výběr možností dodání. Rychlost, s jakou vám objednávka přijde, je také parádní. Celkové hodnocení internetového obchodu Notino.cz je 4/5.
Dekorativka.cz
Jedním z dalších, ale už méně známých e-shopů je internetový obchod Dekorativka.cz. Tato virtuální prodejna kosmetiky nabízí rovněž celkem široký sortiment kosmetiky. Disponuje opravdu velkým portfoliem umělých řas, přičemž jednou z nabízených značek je Ardell, který má za mě opravdu nejlepší umělé řasy. Kromě toho nabízí řadu méně známých (medializovaných a v obchodech nabízených) značek, kterými je např. Regina a jejich legendární líčidlo na řasy. Ve jejich repertoáru ovšem nenaleznete značky jako Chanel, Dior, Yves Saint Laurent apod. Na druhou stranu, nabízejí často zahraniční značky jako Carmex a The Balm. Dekorativka.cz doručuje relativně rychle za relativně pěkné peníze. Všechny jejich produkty ale naleznu např. na e-shopu Elnino.cz, který je pro mě lepší. Celkově hodnotím 3/5.
Pink Panda
E-shop Pink Panda je znám pro svůj velkoprodej značky Revolution. Pominu-li fakt, že tento internetový obchod prodává značku, o které se všeobecně ví, že napodobuje dražší značky (např. jejich čokoládové paletky, které jsou nápadně podobné paletkám od Too Faced), zaráží mě další věc. Vaše minimální objednávka musí být 250 Kč, což mi připadá naprosto bláznivé. Chcete si objednat rtěnku za 130 Kč, ale musíte si k tomu vybrat další zboží v minimální hodnotě 120 Kč. Nedivím se proto, že mnoho lidí přejde raději k jinému e-shopu. Pozitivem je, že Pink Panda nabízí tzv. mystery bag, což je vlastně dárek k nákupu s překvapením uvnitř. Často zde probíhají různé akce. Dalším benefitem je jejich velká škála kosmetických štětců. I přes to musím strhnout část bodů za prodej „kopírky“ a minimální hodnotu. Vzhledem k ostatním uvedeným e-shopům hodnotím 2/5.
E-shopy kamenných drogerií (dm, Yves Rocher, Sephora, …)
Kamenné drogerie jsou doplněny o své e-shopy. V těch najdete prakticky stejný sortiment, který je nabízen v klasickém obchodě, tudíž je za stejné ceny, pokud právě na e-shopu neprobíhá nějaká akce. Připočtu-li fakt, že k ceně na e-shopu připočtu ještě poštovné, případný poplatek za určitý druh platby, vychází mi z toho, že pro mě jako pro zákazníka bude lepší navštívit kamennou prodejnu. Co se jednotlivých obchodů týče, dm je v pohodě, za pěkné ceny široký sortiment. Yves Rocher prodává přímo svoji značku, nenabízí žádné jiné, což je na jednu stranu pěkné. Jejich produkty nejsou špatné, především tělová másla a koupelová kosmetika. Sephora je jedna z dražších parfumérií. Pokud na e-shopu probíhá akce, je to většinou pro ne tak oblíbené kousky (fialové a černé rtěnky, bláznivě barevné paletky). Pakliže se jedná o akci na bestsellery, nikdy se mi nepodařilo stihnout daný akční kousek koupit.
Každý jsme jiný, každý máme jiné preference, každý máme subjektivní pohled na věc. Je možné, že ten e-shop, který nesedl mně, může sednout někomu jinému. Hodnocení je založeno na mých zkušenostech. Mohu vám některé e-shopy pouze doporučit. Pokud si i přesto nebudete jisti, zda služby daného internetového obchodu využít, neexistuje nic jednoduššího než si projít recenze ostatních, protože ty samy o sobě hodně napoví.